Mail icon Print icon

Sådan sælger du din virksomhed til den optimale pris

Hvordan sælger jeg min virksomhed til den optimale pris? 

Det spørgsmål stiller virksomhedsejere tit til Business Broker. 

Der er selvfølgelig en lang række parametre, der påvirker prisen på din virksomhed. 

Her får du de tre vigtigste knapper, du kan skrue på for at gøre din virksomhed klar til salg:
  1. Sørg for, at nøglemedarbejdere er motiverede for at blive i virksomheden både frem til og efter et salg.
  2. Nedbring virksomhedens lager.
  3. Sørg for, at din virksomhed har en fornuftig kundespredning.
 
Claus Bruun Rasmussen, Business Broker, uddyber: 
 
Motiver nøglemedarbejdere
”Det nemmeste sted at starte, hvis du vil sælge din virksomhed for den optimale pris, er ved punktet ’Motiver nøglemedarbejdere til at blive’. 
 
Mange virksomhedsejere tager for givet, at deres centrale medarbejdere er loyale, men en mulig køber ser anderledes på det. Derfor er det oplagt at indføre konkurrenceklausuler og bonusordninger eller på anden måde skabe incitament blandt nøglemedarbejderne til at blive i virksomheden. Det øger virksomhedens værdi og kan indføres på få uger. Så det er et quick fix.”
 
Optimer lagerets størrelse 
At gøre virksomheden klar til salg ved at nedbringe lagerbeholdningen tager længere tid, men har en stor betydning for den pris, du kan få for virksomheden.
 
”En potentiel køber betragter dele af jeres varelager som dødvægt - noget, han muligvis ikke selv ville have købt. Derfor er det en god idé at holde igen med indkøb til lager, hvis man vil være attraktiv for en køber,” lyder rådet fra Claus Bruun Rasmussen.
 
Skaf flere kunder
Har I en stor kunde, som genererer mere end 25 procent af jeres omsætning? Så bør I gå i gang med at etablere en større spredning i virksomhedens kunder, hvis I går i salgstanker. 
 
En køber anser den store kunde som en sårbarhed, der kan udløse seriøse problemer ved konjunkturudsving eller, hvis der opstår problemer med samarbejdet. Derfor trækker det i køberens øjne ned.
 
Claus Bruun Rasmussens råd lyder: ”Vi ser ofte, at salgsfunktionen i virksomheder, der lever godt af enkelte, store kunder, er gået hen og blevet en supportfunktion. Jeg vil anbefale, at man i stedet sætter nogle ressourcer af til at få en større kundespredning. Det vil også tælle på plussiden, hvis man kan få et ben ind i en ny branche. Indsatsen kan tage lang tid, men resultatet bliver hilst meget velkomment af en mulig køber og vil typisk betyde, at du kan få en højere pris for din virksomhed".
 
Hvor lang tid tager det at sælge en virksomhed?
 
Der hersker en myte om, at det tager flere år at sælge en virksomhed. I virkelighedens verden tager et salg seks til ni måneder, vurderer Claus Bruun Rasmussen på baggrund af de mange virksomhedshandler, som Business Broker har været rådgivere i. Han påpeger, at salgsperioden afhænger af, om der er tale om en salgsparat og sund virksomhed. Med andre ord er det en god idé løbende at have fokus på virksomhedens salgbarhed.
 
Gør klar til uventede muligheder
”Det sker jo, at virksomheder uventet bliver kontaktet af en potentiel køber. Men det sker desværre også, at køberen trækker følehornene til sig igen, når han får øje på et stort varelager eller for lille en kundespredning. Derfor bør man som ejer kontinuerligt have fokus på, om virksomheden ser attraktiv ud for en køber, også selv om man ikke går i salgstanker,” anbefaler Claus Bruun Rasmussen. 
 
Ud over at en salgsmoden virksomhed kan forvente en kort og effektiv salgsproces og høj salgssum, giver en salgsmoden virksomhed dermed også mulighed for at takke ja til et attraktivt tilbud, som man måske slet ikke selv har overvejet, den dag en køber uventet banker på.