5 gode råd til en fortrolig exit-strategi for virksomhedsejere

En fortrolig exit-strategi gør din virksomhed attraktiv for potentielle købere, men den giver dig også overblik over forbedringsmuligheder og vished om din egen fremtid. Læs her, hvorfor du bør have en exit-strategi, selvom du ikke vil sælge endnu. Og få 5 gode råd til, hvordan du griber opgaven an.

Uden exit-strategi kan du gå glip af muligheder

Du ved, at du en dag skal forlade din virksomhed, men har du planlagt hvordan og hvornår? Kender du virksomhedens værdi, og har du beskyttet virksomhedens nøgleaktiver og opdateret processerne, så du er klar, hvis der kommer en seriøs henvendelse i morgen?

Kun cirka hver anden virksomhedsejer har en exit-strategi. Resten er uforberedte på pludselig opstået køberhenvendelse, sygdom eller andre faktorer, der kan fremkalde et akut behov eller en mulighed for at sælge.

Business Broker har rådgivet om generationsskifte i mere end 100 virksomhedshandler.

”Vi møder jævnligt virksomhedsejere, som har forsømt at have en exit-strategi og ikke ved, hvad virksomheden reelt er værd. Exit-strategi og værdiansættelse er derfor noget af det første, vi rådgiver om,” siger partner i Business Broker, Claus Bruun Rasmussen.

I bedste fald betyder en sen exit-strategi forhastet arbejde med at salgsmodne virksomheden.
I værste fald kan et ikke forberedt exit betyde, at ejeren

  • går glip af en god timing i markedet
  • mister indflydelse på, hvem der skal købe
  • får mindre for virksomheden, end den egentlig er værd, da værdien ikke konkurrenceudsættes i en struktureret salgsproces.

“Ingen ved, hvornår en unik mulighed opstår. Derfor anbefaler vi alle virksomhedsejere at have en exit-strategi klar, så virksomheden til enhver tid er attraktiv for potentielle købere,” påpeger Claus Bruun Rasmussen.

Business Broker rådgiver om fortrolig exit-strategi for virksomhedsejere

Exit-strategi og værdiansættelse giver overblik og vished

Exit-strategien adskiller sig fra et planlagt generationsskifte ved at være mere tidløs. Et generationsskifte bør planlægges 3-4 år, før man ønsker at forlade virksomheden.

En exit-strategi giver ikke kun virksomhedsejeren mulighed for at få det optimale ud af et salg. Den giver også overblik over forretningen og eventuelle forbedringspotentialer. Samtidig har man hele tiden øje for de muligheder, et helt eller delvist salg kan åbne for. For eksempel i form af forretningsudvikling og synergier.

”Der er også fordele ved at kende en realistisk markedsværdi af virksomheden, så ejeren kan få vished om egen fremtid og eventuelle muligheder for at investere tid og penge i nye aktiviteter,” tilføjer Claus Bruun Rasmussen.

Flere årsager til, at virksomhedsejere tøver med exit-strategien

Business Broker møder flere forklaringer på, hvorfor ejeren ikke har en exit-strategi. Typisk er undskyldningen, at der ikke er aktuelle planer om at sælge, eller der ikke har været tid til at udarbejde en strategi for et salg.

”Det kan være vanskeligt at tale om exit-strategien. De fleste virksomhedsejere går med en masse tanker for sig selv, men tør ikke rigtig tale med nogen om det. De er måske usikre på, hvilket signal det kan sende til omgivelserne, hvis det rygtes, at der tales om exit. Det kan også være grænseoverskridende at indse, at ens tid som ejerleder ikke varer evigt,” forklarer Claus Bruun Rasmussen.

Her kan det være en fordel, hvis en nær rådgiver tør at sætte emnet på dagsordenen. En anden mulighed er at søge en ekstern rådgiver eller sparringspartner med særlig viden om markedet for virksomhedstransaktioner. Business Broker tilbyder altid en uforpligtende og fortrolig samtale om exit-strategien.

5 gode råd til en fortrolig og robust exit-strategi

En exit-strategi indeholder flere forskellige elementer. Dybest set handler det om, at alle processer er opdaterede, aktiverne er beskyttet, og at der er dokumentation for de forhold i virksomheden, der har indflydelse på værdien. At kende værdien af virksomheden er også en vigtig del af exit-strategien. Her er 5 gode råd, du kan følge, når du udarbejder din exit-strategi:

1. Start tidligt – planlæg, før behovet opstår

Det tager tid at opbygge en god exit-strategi, og det kan tage tid, før markedet er klar til at købe. Bliv skarp på, hvad du vil opnå med et salg, og hvilken rolle du ønsker at spille/ikke spille i virksomheden efter salget. God tid gør det muligt at opbygge og optimere virksomhedens værdi og sikre, at både økonomiske og juridiske forhold er i orden, når et tilbud kommer.

2. Opdater virksomhedens værdigrundlag og processer

Sørg for, at virksomhedens værdigrundlag er opdateret, og at processer er velfungerende og kan køre uden din tilstedeværelse. Det øger både værdien og gør virksomheden attraktiv for potentielle købere.

3. Gennemfør en professionel værdiansættelse

En seriøs værdiansættelse skaber et realistisk billede af virksomhedens markedsværdi. Værdiansættelsen bygger på en analyse af interne forhold i virksomheden og eksterne branchespecifikke forhold som konjunkturer og afkastkrav holdt op imod efterspørgslen blandt potentielle købere. Det er en fordel at alliere sig med en professionel virksomhedsmægler, der kender markedet. Processen kan afsløre styrker og svagheder i virksomhedens struktur, økonomi og drift, hvilket kan inspirere til målrettede tiltag, der øger virksomhedens værdi.

4. Beskyt virksomhedens nøgleaktiver

Identificer og beskyt virksomhedens vigtigste aktiver, hvad enten det er immaterielle rettigheder, teknologier, medarbejdere eller kontrakter. Få styr på dokumentationen af alt fra pengestrømme og nøgletal til miljømæssige forhold, så I er velforberedte til den due diligence, der gennemføres ved et ejerskifte. At have disse nøgleaktiver sikret og kontraktligt i orden er vigtigt for at kunne tilbyde potentielle købere en stabil og værdifuld virksomhed.

5. Hold exit-strategien fleksibel

Markedsforhold, virksomhedens økonomi og personlige mål kan ændre sig, og derfor bør exit-strategien være fleksibel og kunne tilpasses løbende. Det gør, at virksomhedsejeren kan reagere hurtigt og effektivt på ændringer og sikre, at strategien altid er i tråd med de aktuelle muligheder og ønsker.

Få ekstern rådgivning om exit-strategien

Der er givetvis flere af de ovenstående forhold, I selv kan håndtere i virksomheden, og som I også vil have glæde af i den daglige drift.

Men det er sjældent en god idé at udarbejde hele exit-strategien alene.

Mange ejere mangler viden om efterspørgslen blandt potentielle købere og kender derfor ikke virksomhedens realistiske værdi. Desuden kan være svært at vide, hvad der skal fokus på, og hvordan virksomheden kan blive salgsmoden. Særligt, hvis du aldrig har solgt en virksomhed før.

”De fleste virksomhedsejere, som vi møder, er usikre på værdien af deres virksomhed. Ofte fordi de ikke er klar over, hvilke investorer der kan have interesse i at købe virksomheden. I 80 procent af vores transaktioner lykkes vi med at opnå en realiseret salgspris, der matcher eller er højere, end ejeren og vi på forhånd havde forventningsafstemt,” siger Claus Bruun Rasmussen.

Business Broker trækker på et internationalt netværk

Hos Business Broker er vi et team med forskellige baggrunde og kompetencer. Fælles er, at vi alle har mange års solid erfaring med salg af mellemstore virksomheder. Vi har desuden ledelseserfaring på direktørniveau, og evner derfor at sætte os hurtigt ind i virksomhedens driftsmæssige virkelighed. Vi rådgiver på denne baggrund i alle aspekter af exit-strategien og sikrer, at der ikke er væsentlige eller kritiske områder, der ikke er identificerede og bearbejdede.

I forbindelse med exit-strategien, kan Business Broker sikre dig relevant viden om din virksomheds

  • optimale værdi
  • salgbarhed til forskellige købertyper
  • mulighed for at fortsætte stand-alone eller blive integreret i en større enhed.

Vi følger konstant med i markedstendenserne og har løbende kontakt til investorer i både Danmark og internationalt. Lige nu oplever vi, at der er særlig stor interesse for at købe virksomheder inden for disse brancher:

  • Rådgivningsvirksomheder med fokus på ESG, certificering, klima, drikkevand og bæredygtighed
  • Softwareselskaber med egne produkter og SaaS forretningsmodel (software abonnementer)
  • Industriteknik med højt kompetenceniveau (El, VVS, automation, brand- og indbrudssikring)

Læs også, hvad mere end 100 af vores kunder har fået ud af deres salg af virksomhed.

2024-11-20T12:44:39+01:00
Go to Top