SALG AF VIRKSOMHED
Business Broker rådgiver om salg af virksomhed, generationsskifte og salgsmodning.
Overblik og handlekraft – vi skaber resultater
Vi rådgiver om salg af virksomhed
Business Broker – jeres professionelle rådgiver ved virksomhedssalg
Vi yder kompetent og erfaren rådgivning, når virksomhedsejere overvejer et salg af virksomheden. Vores rådgivning omfatter blandt andet:
- Vurdering af virksomhedens salgbarhed
- Salg af aktier eller aktiver i virksomheden
- Værdiansættelse af virksomheden
- Udarbejdelse af salgsprospekt/virksomhedspræsentation
- Identificering af potentielle købere
- Håndtering af salgsproces
- Generationsskifte
Specialister i virksomhedssalg og generationsskifte
Indgår I aftale med os som rådgivere ved et salg af virksomhed eller generationsskifte, sammensætter vi det stærkeste team, som I kan kontakte når som helst i hele salgsprocessen. Teamet bliver sammensat af rådgivere, der er specialister inden for netop jeres type virksomhed.
Business Broker er tovholder i hele salgsprocessen. Vi anbefaler og koordinerer, at revisorer og advokater inddrages i forbindelse med skattemæssige og juridiske problemstillinger.
Vi arbejder typisk med et basishonorar for analyser, research og præsentationsmateriale samt et succeshonorar efter “no cure – no fee” princippet.
Kontakt til købere af virksomhed
Vi vurderer altid den optimale kontaktmetode til køberkandidater fra sag til sag – i tæt samarbejde med jer som sælgere af virksomheden. Vi vil typisk kontakte strategiske købere direkte pr. telefon eller email.
Vores erfaring viser entydigt, at den direkte kommunikation mellem Business Brokers team og køberkandidaterne er en effektiv metode til at opnå kontakt og opmærksomhed hos beslutningstagerne.
Vi håndterer af samme årsag selv dialogerne med potentielle internationale købere i stedet for at benytte udenlandske virksomhedsmæglere som mellemled. Den direkte personlige dialog og føling med beslutningstagerne er central i processen frem mod at finde den optimale køber.
Få overblik over salgsprocessen
Fortrolighed i salg af virksomhed
Business Broker håndterer fortrolige informationer i alle sager om ejerskifte i virksomheder.
Vi er underlagt tavshedspligt og er forpligtet til at behandle oplysninger vedrørende virksomheden strengt fortroligt. I opgavernes løbetid forpligter Business Broker sig desuden til ikke at påtage sig opgaver, der kan føre til interessekonflikter med aktuelle kunder.
“Business Broker har et godt kendskab til it-branchen.
Claus Bruun Rasmussen og Klaus Termansen har styret salgsprocessen professionelt med stor forståelse for min mentale proces under forløbet”.
Business Broker har siden 2001 rådgivet i en lang række virksomhedsoverdragelser.
Vores kunder er primært virksomheder inden for produktion, it- og teknologi samt servicevirksomheder med en årlig omsætning op til ca. 500 mio. kr.
SALGSPROCESSEN
Business Broker gennemfører en struktureret salgsproces på vegne af vores kunder.
Salgsprocessen omfatter strategisk afklaring, salgsmodning, transaktionen og tiden efter salget af virksomheden.

AFKLARING
- Vurdering af salgbarhed
- Værdiansættelse
- Tidsplan for salgsproces

SALGSMODNING
- Dokumentation
- Værdioptimering
- Ejendomme – evt. separat selskab
- Arbejdskapital
- Indtjening justeret for ekstraordinære forhold
- Afhængighed af nøglepersoner

TRANSAKTION
- Virksomhedspræsentation/ salgsprospekt
- Køberkandidater prioriteres i logbog og kontaktes
- Forhandling af rammeaftale/Letter of Intent
- Klargøring af “datarum” og due diligence
- Endelig aktieoverdragelsesaftale og closing

EFTER SALGET
- Strategiprojekt og 100-dages plan ved fusionsmodel
- Sikring af evt. aftalt earn-out/variabel merpris
Ønsker du at få en vurdering af din virksomheds salgsværdi, tilbyder Business Broker at udarbejde en estimeret værdiansættelse
Værdiansættelse af virksomhed
Hvad er jeres virksomheds salgsværdi?
I Business Broker benytter vi typisk beregningsmodellen multipel beregning til at værdiansætte små og mellemstore virksomheder.
Forretningsmodel, specialkompetencer, kontraktsgrundlag, indtjening og strategiske potentialer i virksomheden samt risikovurdering, cashflow og god dokumentation er nogle af de faktorer, der i væsentlig grad påvirker prissætningen. Også renten og de aktuelle konjunkturforhold spiller ind.
En værdiansættelse er en stand alone-beregning, som virksomheden anvender internt som værktøj i salgsprocessen. I en del tilfælde kan det lykkes at realisere en højere pris. En køber, der har blik for at opnå synergier ved at erhverve virksomheden, vil typisk byde en højere pris, end værdiansættelsen på stand alone-basis.
I sidste ende afhænger virksomhedens værdi af, hvem der køber og købers motivation for opkøb.
Få dybere indblik i værdiberegning af virksomhed
Bestil en værdiansættelse af din virksomhed
Ønsker I at få en vurdering af, virksomhedens salgsværdi, udarbejder Business Broker gerne en estimeret værdiberegning. Vi understreger, at der er tale om et estimat, idet opgaven med at fastsætte en mere præcis pris er tidskrævende.
Til en estimeret værdiansættelse, har vi brug for:
- Stamoplysninger om virksomheden
- Virksomhedens aktiviteter (marked, kunder, konkurrenter, produkter, distribution, leverandører, samarbejdspartnere)
- Seneste to årsrapporter med specifikationer eller interne årsrapporter
- Budget eller begrundet forventninger til indeværende år og næste år
- Oplysninger om kundespredning
- Oplysninger om bygninger, lejeforhold og ejerforhold.
- Oplysninger om eventuelle andre ejerafhængige forhold
- Oplysning om organisation
Sammen med en estimeret værdiberegning vil I få et indblik i, hvad der har betydning for salgsværdien i netop jeres virksomhed og dermed et overblik over de områder, I med størst fordel kan salgsmodne.
“Business Broker har holdt et højt informationsniveau og har skabt den nødvendige fremdrift i salgsprocessen”.