SALG AF VIRKSOMHED
Business Broker rådgiver om salg af virksomhed, generationsskifte og salgsmodning.
Overblik og handlekraft – vi skaber resultater
Vi rådgiver om salg af virksomhed
Business Broker – jeres professionelle rådgiver ved virksomhedssalg
Vi yder kompetent og erfaren rådgivning, når virksomhedsejere overvejer et salg af virksomheden. Vores rådgivning omfatter blandt andet:
- Vurdering af virksomhedens salgbarhed
- Salg af aktier eller aktiver i virksomheden
- Værdiansættelse af virksomheden
- Udarbejdelse af salgsprospekt/virksomhedspræsentation
- Identificering af potentielle købere
- Håndtering af salgsproces
- Generationsskifte
Specialister i virksomhedssalg og generationsskifte
Vi sammensætter det stærkeste team af rådgivere til lige netop jeres type virksomhed. Det gælder uanset, om vi ska bistå jer som rådgivere ved et salg af virksomhed eller ved et generationsskifte. Teamet bliver sammensat af rådgivere, der er specialister inden for netop jeres branche. I kan kontakte jeres rådgivere når som helst i hele salgsprocessen.
Business Broker er tovholder i hele salgsprocessen. Vi anbefaler og koordinerer, at revisorer og advokater inddrages i forbindelse med skattemæssige og juridiske problemstillinger.
Vi arbejder typisk med et basishonorar for analyser, research og præsentationsmateriale samt et succeshonorar efter “no cure – no fee” princippet.
Kontakt til købere af virksomhed
Vi vurderer altid den optimale kontaktmetode til køberkandidater fra sag til sag – i tæt samarbejde med jer som sælgere af virksomheden. Vi vil typisk kontakte strategiske købere direkte pr. telefon eller email.
Vores erfaring viser entydigt, at den direkte kommunikation mellem Business Brokers team og køberkandidaterne er en effektiv metode til at opnå kontakt og opmærksomhed hos beslutningstagerne.
Vi håndterer af samme årsag selv dialogerne med potentielle internationale købere i stedet for at benytte udenlandske virksomhedsmæglere som mellemled. Den direkte personlige dialog og føling med beslutningstagerne er central i processen frem mod at finde den optimale køber.
Få overblik over salgsprocessen
Fortrolighed i salg af virksomhed
Business Broker håndterer fortrolige informationer i alle sager om ejerskifte i virksomheder.
Vi er underlagt tavshedspligt og er forpligtet til at behandle oplysninger vedrørende virksomheden strengt fortroligt. I opgavernes løbetid forpligter Business Broker sig desuden til ikke at påtage sig opgaver, der kan føre til interessekonflikter med aktuelle kunder.
“Business Broker har et godt kendskab til it-branchen.
Claus Bruun Rasmussen og Klaus Termansen har styret salgsprocessen professionelt med stor forståelse for min mentale proces under forløbet”.
SALGSPROCESSEN
Business Broker gennemfører en struktureret salgsproces på vegne af vores kunder.
Salgsprocessen omfatter strategisk afklaring, salgsmodning, transaktionen og tiden efter salget af virksomheden.
AFKLARING
- Vurdering af salgbarhed
- Værdiansættelse
- Tidsplan for salgsproces
SALGSMODNING
- Dokumentation
- Værdioptimering
- Ejendomme – evt. separat selskab
- Arbejdskapital
- Indtjening justeret for ekstraordinære forhold
- Afhængighed af nøglepersoner
TRANSAKTION
- Virksomhedspræsentation/ salgsprospekt
- Køberkandidater prioriteres i logbog og kontaktes
- Forhandling af rammeaftale/Letter of Intent
- Klargøring af “datarum” og due diligence
- Endelig aktieoverdragelsesaftale og closing
EFTER SALGET
- Strategiprojekt og 100-dages plan ved fusionsmodel
- Sikring af evt. aftalt earn-out/variabel merpris
Sådan sælger vi virksomheden til den optimale pris
“Hvordan sælger jeg min virksomhed til den optimale pris?”
Det spørgsmål stiller virksomhedsejere tit til Business Broker.
Der er selvfølgelig en lang række parametre, der påvirker prisen på din virksomhed.
De 3 vigtigste parametre, når du vil gøre din virksomhed klar til salg:
- Sørg for, at nøglemedarbejdere er motiverede for at blive i virksomheden både frem til og efter et salg
- For produktionsvirksomheder: Nedbring virksomhedens lager
- Sørg for, at din virksomhed har en fornuftig kundespredning
Optimer lagerets størrelse inden salg af virksomhed
At nedbringe lagerbeholdningen er ikke et quick fix, men har en stor betydning for den pris, du kan sælge virksomheden til.
En potentiel køber betragter dele af jeres varelager som dødvægt – noget, han muligvis ikke selv ville have købt. Derfor er det en god idé at holde igen med indkøb til lager, hvis man vil være attraktiv for en køber.
Skaf flere kunder som del af salgsmodning
Har I en stor kunde, som genererer mere end 25 procent af jeres omsætning?
Så bør I gå i gang med at etablere en større spredning i virksomhedens kunder, hvis I overvejer at sælge virksomheden.
En køber anser den store kunde som en sårbarhed, der kan udløse seriøse problemer ved konjunkturudsving eller, hvis der opstår problemer med samarbejdet. Derfor trækker det ned i køberens optik, at I har en enkelt kunde, der tegner en stor del af omsætningen.
Hvor lang tid tager et virksomhedssalg?
Der hersker en myte om, at det tager flere år at sælge en virksomhed.
I virkelighedens verden tager et salg seks til ni måneder lyder vores vurdering på baggrund af de mange virksomhedshandler, som Business Broker har været rådgivere i. Varigheden af en struktureret salgsproces afhænger dog blandt andet af, om der er tale om en salgsparat og sund virksomhed.
Med andre ord er det en god idé løbende at have fokus på virksomhedens salgbarhed.
Læs også: Sådan finder vi de rette køberkandidater til din virksomhed
Værdiansættelse af virksomhed
Hvad er jeres virksomheds salgsværdi?
I Business Broker benytter vi typisk beregningsmodellen multipel beregning til at værdiansætte små og mellemstore virksomheder.
Forretningsmodel, specialkompetencer, kontraktsgrundlag, indtjening og strategiske potentialer i virksomheden samt risikovurdering, cashflow og god dokumentation er nogle af de faktorer, der i væsentlig grad påvirker prissætningen. Også renten og de aktuelle konjunkturforhold spiller ind.
En værdiansættelse er en stand alone-beregning, som virksomheden anvender internt som værktøj i salgsprocessen. I en del tilfælde kan det lykkes at realisere en højere pris. En køber, der har blik for at opnå synergier ved at erhverve virksomheden, vil typisk byde en højere pris, end værdiansættelsen på stand alone-basis.
I sidste ende afhænger virksomhedens værdi af, hvem der køber og købers motivation for opkøb.
Bestil en værdiansættelse af din virksomhed
Ønsker I at få en vurdering af, virksomhedens salgsværdi, udarbejder Business Broker gerne en estimeret værdiberegning. Vi understreger, at der er tale om et estimat, idet opgaven med at fastsætte en mere præcis pris er tidskrævende.
Til en estimeret værdiansættelse, har vi brug for:
- Stamoplysninger om virksomheden
- Virksomhedens aktiviteter (marked, kunder, konkurrenter, produkter, distribution, leverandører, samarbejdspartnere)
- Seneste to årsrapporter med specifikationer eller interne årsrapporter
- Budget eller begrundet forventninger til indeværende år og næste år
- Oplysninger om kundespredning
- Oplysninger om bygninger, lejeforhold og ejerforhold.
- Oplysninger om eventuelle andre ejerafhængige forhold
- Oplysning om organisation
Sammen med en estimeret værdiberegning vil I få et indblik i, hvad der har betydning for salgsværdien i netop jeres virksomhed og dermed et overblik over de områder, I med størst fordel kan salgsmodne.
“Business Broker har holdt et højt informationsniveau og har skabt den nødvendige fremdrift i salgsprocessen”.