Generationsskifte i familieejet produktionsvirksomhed

Familievirksomheden Sterling Polish Company A/S har i 80 år produceret pudse- og rengøringsprodukter til det danske og skandinaviske detailmarked fra fabrikken i Gentofte.

Som led i en struktureret salgsproces, er ejerskabet i virksomheden nu overgået til det norske selskab Krefting AS.

Ulf Steiness og John Klindt har været rådgiver for sælger Hans Glavind Rasmussen, der siden 1986 har ejet og drevet Sterling, som hans far stiftede under 2. verdenskrig.

Rådgiver om generationsskifte i brand-virksomhed

Sterling er et stærkt brand på det skandinaviske marked. Sortimentet spænder bredt fra brillerens til rengøringsartikler. Kerneproduktet er pudseprodukter til sølv og andre metaller, hvor BISTRO anvendes som et selvstændigt brand inden for serien af pastabaserede pudseprodukter til metaller.

Med salget til Krefting åbnes nye døre. Der er udsigt til en række salgsmæssige synergieffekter.

”Med købet af Sterling får Krefting mulighed for at styrke det direkte salg af rengørings- og pudseprodukter på det norske marked og samtidig markedsføre Kreftings afløbsprodukter på de markeder, hvor Sterling er til stede”, forklarer virksomhedsmægler John Klindt.

Solgt til norsk 3. generations familievirksomhed

Selvom Sterling er solgt, vil selskabet fortsat være en del af en familievirksomhed. Krefting AS er en 3. generationsvirksomhed, som drives af Jacob Krefting, barnebarn til den ene af grundlæggerne, Carl P. Krefting.

Det aspekt har stor betydning for sælger af Sterling, Hans Glavind Rasmussen:

”Fremtiden tegner lys for Sterling. Med salget til Krefting, er jeg blevet forvisset om, at Sterling bliver videreført af en køber, der har samme værdier som os, og at vores dygtige og loyale medarbejdere også har deres job i morgen”.

Krefting får tilført ressourcer og viden. Blandt andet om salg direkte til detailhandlen, fortæller sælger af Sterling.

Virksomhedsmæglere ved salg af familievirksomhed

Hans Glavind Rasmussen fremhæver desuden, at Ulf og John som virksomhedsmæglere har haft forståelse for, hvad det vil sige at sælge en familievirksomhed.

”Det er en rutsjebanetur at sælge virksomhed. Både følelsesmæssigt og arbejdsmæssigt. Derfor har jeg oplevet det som trygt at have to professionelle rådgivere, som stod til rådighed døgnet rundt, og som håndterede dialogen med køber dygtigt”, siger Hans Glavind Rasmussen.

Virksomhedsmægler Ulf Steiness fremhæver, at Hans Glavind Rasmussen overdrager en velsmurt virksomhed til de norske ejere.

”Hans Glavind Rasmussen har været god til at læse markedet og dermed formået at skabe en virksomhed, hvor produktsortimentet er vokset stødt og roligt med tre stærke roller i markedet; brandejer, producent og grossist. Ikke mindst virksomhedens agilitet over for kunderne og in-house fleksibilitet har været attraktive aktiver i salgsprocessen”.

Sterling er udsprunget af Georg Jensen

Sterlings brand kan kædes sammen med endnu et stærkt, dansk brand: Georg Jensen. For det var på grund af Georg Jensens udfordringer med at skaffe sølv under 2. verdenskrig, at den navnkundige sølvproducent etablerede Sterling Sølv Puds i 1941 for at opnå en fortjeneste på et relateret forretningsområde.

Det var Hans Glavind Rasmussens far, der fik til opgave at drive den del af forretningen, som han senere overtog aktiekapitalen i.

Nu er virksomheden på norske hænder. Hans Glavind Rasmussen træder ind i selskabets danske bestyrelse og vil være med til at sikre overdragelse af forretningen i en seks måneders periode.

STERLING POLISH COMPANY A/S

Norske Krefting AS
erhvervede Sterling Polish Company A/S

Opgave: Generationsskifte i dansk familieejet virksomhed med internationale brands – Sterling og Bistro.

Løsning: En struktureret salgsproces resulterede i strategisk salg af Sterling Polish Company til norske Krefting AS.

Resultat: Krefting opnår en styrket position på det skandinaviske marked, plus ny teknisk viden og øget produktionskapacitet.

Sterling Polish Company A/S producerer og leverer metalpleje og rengøringsmidler til de fleste supermarkeder i Skandinavien.

Business Broker rådgav sælger.

Hans Glavind Rasmussen fremhæver tre ting:

  • Jeg ville ikke have skyggen af en chance for at have solgt, uden at have et broker-team med i processen
  • Mit Business Broker-team har været utroligt sympatiske, arbejdsomme og professionelle
  • Jeg værdsætter den fleksibilitet, Ulf og John har udvist