BALTIC CONTROL GROUP LTD.

2023-02-21T12:54:59+01:00

Nichevirksomhed inden for test, inspektion og certificering solgt til international koncern A/S Baltic Control Group Ltd. er en dansk familievirksomhed, der siden 1980 har bistået kunder over hele verden med inspektion og kvalitetskontrol i forbindelse med global varehandel. Forretningsområderne er løbende udvidet til også at omfatte laboratorietest og kontrol med certificeringsordninger inden for mange forskellige typer af varer, services og processer, hvor fødevareprodukter og den relaterede industri er en kernekompetence. Baltic Control Group er med andre ord en dansk TIC-virksomhed og specialister i Test, Inspektion og Certificering. Den har mere end 180 medarbejdere samt et stort antal globale samarbejdspartnere. Baltic Control Group solgt via M&A rådgiver Som resultat af en struktureret salgsproces er Baltic Control Group solgt til den franske koncern Apave International, der på verdensplan tæller 13.000 medarbejdere. Claus Bruun Rasmussen og Klaus Termansen fra Business Broker har bistået søskendeparret Martin E. Pedersen og Karina E. Nielsen i salget af den virksomhed, som deres far oprindeligt etablerede ved at tilbyde kontrol af korn, som blev udskibet over Det Baltiske Hav [...]

MAJLAND STAUDER APS

2023-01-19T14:10:49+01:00

Stor staudeproducent solgt til canadisk køber Fra et areal ved Sdr. Omme i Midtjylland forsyner Majland Stauder ApS B-2-B-kunder i Danmark, Norge, Sverige og Finland med stauder i høj kvalitet. Som resultat af et velovervejet generationsskifte, er ejerskabet af Majland Stauder ApS overgået til det canadiske investeringsselskab Lynx Equity Limited, som opkøber veldrevne mindre og mellemstore virksomheder i blandt andet Skandinavien. Virksomheden blev grundlagt i 1955 og er en af de største staudeproducenter i Danmark med mere end 1.400 varianter i sortimentet. De seneste 12 år har Torben Kristensen, Leif Rahbek og Erik Lauridsen udgjort ejerkredsen og den daglige ledelse. Ole Jensen og Klaus Termansen fra Business Broker har rådgivet ejerkredsen i Majland Stauder i den strukturerede salgsproces. Canadiske Lynx køber dansk produktionsvirksomhed Salget af Majland Stauder er historien om en ejerkreds med tre ejere, der alle er aktive i virksomhedens drift, og +50 år. Ejerne ønskede et generationsskifte, hvor de kunne fortsætte som det daglige ledelsesteam, og hvor medarbejderstaben og den store kundekreds ikke oplever forandringer som følge af ejerskiftet. [...]

C. MØLLMANN & CO A/S

2023-01-26T14:42:30+01:00

Generationsskifte i en af Danmarks største malerkoncerner Siden 1879 har malerfirmaet C. Møllmann & CO A/S opbygget en hæderkronet virksomhed med specialkompetencer inden for renovering og restaurering af fredede, historiske bygninger. Nu har ejerkredsen gennemført et generationsskifte. Generationsskiftet omhandler i alt fire selskaber, hvor af C. Møllmann og CO A/S er det største. De øvrige selskaber er Nielsen & Kromann A/S, 2komp Industrilakering ApS og Farvesalg ApS. Efter en målrettet salgsproces er ejerskabet af malervirksomhederne overgået til selskabet HG Danmark ApS, som den norske koncern Håndverksgruppen AS står bag. Ejerskifte i malerkoncern med 150 medarbejdere Med ejerskiftet har HG Danmark erhvervet fire selskaber med cirka 150 medarbejdere, som frem til generationsskiftet har haft samme ejerkreds og til daglig arbejder tæt sammen om de ofte yderst specialiserede opgaver. Opgaverne i de fire selskaber omfatter blandt andet vedligeholdelse af vores fælles kulturarv som Christiansborg, Det Kgl. Teater og Tivoli. Der er ligeledes et samarbejde med Carlsberg. som strækker sig helt tilbage til etableringen af C. Møllmann i 1879. John Nygaard og Ulf Steiness [...]

BEAS A/S

2022-10-24T13:27:19+02:00

Internt generationsskifte i vestjysk produktionsvirksomhed Den vestjyske produktionsvirksomhed BEAS A/S er en af Skandinaviens førende leverandører af forsyningsstandere, billetautomater og systemer til adgangskontrol på marinaer, lystbådehavne, campingpladser og turistattraktioner. Efter at have drevet virksomheden i 19 år, har ejerleder Karl Kristian Mikkelsen gennemført et glidende generationsskifte i BEAS ved at sælge ejerandele til to ledende medarbejdere. Ole Jensen og John Klindt har bistået Karl Kristian Mikkelsen i salgsprocessen. Glidende generationsskifte over tre år Som resultat af det glidende generationsskifte overdrager Karl Kristian Mikkelsen nu aktiemajoriteten til BEAS ’produktionschef og økonomichef. De resterende ejerandele overgår til de to medejere efter tre år. Med den indgåede aftale opnår Karl Kristian Mikkelsen det, der var vigtigst for ham: ”Når man har drevet virksomhed i så mange år, bliver den en stor del af hverdagen. Derfor betyder det meget, at der er nogen, der vil drive forretningen videre her i lokalområdet. Det giver medarbejderne også udtryk for”, siger han, og uddyber: ”Hvis jeg havde solgt til ekstern køber, var der jo en risiko for, at BEAS skulle [...]

B CONZEPT APS

2022-06-20T08:53:13+02:00

Veldrevet leverandør af merchandise solgt til norsk koncern Ejerleder Jan Facius har siden 2003 drevet virksomheden b conzept ApS, som sælger firmagaver, reklameartikler og firmabeklædning. I årenes løb er virksomheden i Silkeborg vokset til at være blandt de tre største spillere på det danske marked med ugentlig håndtering af webordrer til 110 lande. Nu er majoritetsejerskabet af b conzept overgået til den norske koncern IDÉ Group via det danske datterselskab IDÉ House of Brands Danmark A/S. IDÉ Group er Skandinaviens største inden for firmagaver og reklameartikler med en årlig omsætning på 600 mio. kr. Klaus Termansen og Claus Bruun Rasmussen fra Business Broker har bistået Jan Facius i salgsprocessen. Konsolidering på det nordiske marked for reklameartikler Transaktionen er de facto en fusion. IDÉ Group og Jan Facius ejer nu henholdsvis 75% og 25% af den samlede danske koncern bestående af selskaberne IDÉ House of Brands Danmark og b conzept. Med denne løsning opnår Jan Facius de primære formål, han havde defineret for salget af b conzept. ”Jeg ønskede at styrke vores [...]

AM CONSULTING APS

2022-05-23T09:51:39+02:00

Konsulenthus solgt til større kollega i branchen AM Consulting ApS har siden 2008 rådgivet staten, centraladministration og selvejende institutioner. Paletten af services er vokset støt, siden Arne E. Jensen og Martin V. Olsen etablerede virksomheden, og i dag løser AM Consulting opgaver inden for økonomistyring, HR-styring, statslige standardsystemer og egenudviklede systemløsninger, samt undervisning og projektledelse. Udover staten er flere af Danmarks største videregående uddannelsesinstitutioner på kundelisten. Virksomhedsmægler med kendskab til konsulentbranchen Som resultat af en fokuseret salgsproces er AM Consultings ejerskab overdraget til konsulenthuset Globeteam A/S, der er specialiseret i it-løsninger, management, samt cyber- og informationssikkerhed. Ole Jensen og Klaus Termansen har rådgivet ejerne af AM Consulting i den fokuserede salgsproces med et snævert felt af køberkandidater. Business Broker har et aktuelt overblik over konsulentvirksomheder, der ønsker at købe op, og salget af AM Consulting er et eksempel på en klar tendens inden for rådgivningsvirksomheder. ”Vi ser flere af de større konsulenthuse, der har et strategisk mål om at opkøbe mindre virksomheder, der besidder specialviden,” fortæller virksomhedsmægler Ole Jensen. Struktureret salgsproces [...]

DIAF PILVAD APS

2022-04-22T13:50:05+02:00

Generationsskifte i dansk produktionsvirksomhed - solgt til amerikansk koncern Diaf Pilvad ApS er et brand inden for omrøringsmaskiner og miksere. Siden 1970’erne har virksomheden produceret udstyr primært til maling- og lakindustrien. En lang række virksomheder i den kemiske industri samt medicinal- og fødevareindustrien anvender Diaf Pilvads maskiner i deres produktion. I et strategisk opkøb er virksomheden solgt til den amerikanske virksomhed Admix inc., som i en årerække har haft aktiviteter i Danmark via et datterselskab. Ulf Steiness og Klaus Termansen har bistået ejeren af Diaf Pilvad ApS i en målrettet og struktureret salgsproces. Synergieffekt ved salg af virksomhed En afsøgning af markedet for relevante køberkandidater afdækkede tidligt, at Admix inc., som Diaf Pilvad har haft samhandel med, var den rette køber, fortæller Ulf Steiness: ”Admix er specialiserede i blandingsmaskiner til fødevareindustrien og medicinalindustrien. Med Diaf Pilvads skalerbare løsninger til et bredere marked er der helt åbenbare strategiske synergieffekter ved opkøbet”, siger han. I Diaf Pilvads domicil i Fredensborg får Admix umiddelbar adgang til at etablere et testcenter for deres specialudviklede løsninger. [...]

SUNDBY RENGØRINGS SERVICE APS

2022-04-19T15:27:12+02:00

Familiedrevet facility service-virksomhed solgt i strategisk handel Sundby Rengørings Service har i 32 år udført ejendomsservice i Københavnsområdet. Ægteparret bag Sundby Rengørings Service ApS, Jimmi og Danielle Hansen ønsker at prioritere andre aktiviteter, og derfor har de solgt deres veldrevne virksomhed. Køber er TipTop Ejendomsservice ApS. Bag den danske køber står en finsk børsnoteret koncern PHM Group OY, som er moderselskab for TipTop Ejendomsservice. John Klindt og Klaus Termansen har været rådgivere for Sundby Rengørings Service i hele salgsprocessen. Dermed har Business Broker et aktuelt overblik over virksomheder, der viser interesse i at opkøbe rengørings- og servicevirksomheder. Rådgiver i salg af rengøringsvirksomhed Ægteparret Hansens livsværk er solgt til en attraktiv pris, hvilket der er to primære årsager til, fortæller John Klindt. ”Danielle og Jimmi Hansen har drevet en sund virksomhed med god kundeservice og en stødt stigende omsætning de seneste mange år. Alene af den grund har flere potentielle køberkandidater vist interesse”. Desuden er markedstendenser en central årsag til, at handlen er indgået med en dansk virksomhed, der har et pengestærkt, [...]

DOCUBIZZ APS

2022-09-27T11:31:15+02:00

Dansk softwarevirksomhed solgt til international køber Den københavnske softwarevirksomhed DocuBizz ApS tilbyder cloud-baserede løsninger, der sikrer mellemstore virksomheder et automatisk workflow af indkøbsfakturaer og registreringer. DocuBizz’ SaaS-løsning er skræddersyet til autobranchen, som omfatter forhandlere af person- og lastbiler, men også genanvendelse af metal. De primære markeder er Skandinavien, Tyskland og USA. Efter en struktureret salgsproces er virksomheden overdraget til svenske børsnoterede koncern Vitec Software Group AB, som opkøber veldrevne softwarevirksomheder på nichemarkeder. Koncernen omfatter mere end 40 tilkøbte selskaber, heriblandt selskaber, der ligesom DocuBizz, har fokus på løsninger til automatisering af administrative processer. Køber softwarevirksomhed for at beholde Klaus Termansen og Claus Bruun Rasmussen har været rådgivere for DocuBizz i salgsprocessen. ”Softwarebranchen er præget af stor fokus på konsolidering i disse år. Det resulterede i positiv respons fra en række køberkandidater i både ind- og udland, da vi gik i markedet med DocuBizz’ salgsprospekt”, forklarer Claus Bruun Rasmussen. Business Brokers tilgang til salgsprocessen passede sælger godt, fortæller direktør i Docubizz Mads Toksværd: ”Den brede søgning gav os sikkerhed for, at vi [...]

PEAB ASFALT A/S

2022-02-03T09:52:38+01:00

Asfaltproducent opkøber fabrik – vejen er banet for optimeret produktion Peab Asfalt A/S opkøber Super Asfalts fabrik ved Prøvestenen i København. Med nyerhvervelsen indtager Peab Asfalt et moderne, fem år gammelt produktionsanlæg direkte ved havnefronten. Det giver logistikfordele og reducerer Peab Asfalts CO2-udledning. ”Overtagelsen af fabrikken på Prøvestenen betyder, at vi holder produktionskapaciteten oppe og fortsat giver vores kunder den bedste service og kvalitet”, udtaler administrerende direktør i Peab Asfalt, Claus Terkildsen. Business Brokers rådgivere Claus Bruun Rasmussen og John Klindt har bistået Peab Asfalt i opkøbsprocessen. Opkøb af fabrik via virksomhedsmægler på under seks måneder Siden 1929 har Peab Asfalt produceret asfalt til det danske marked på en fabrik ved Kastrup, men placeringen tæt på beboelse var behæftet med begrænsninger for, i hvilke tidsrum, anlægget må køre. Desuden er grunden sat til salg. Derfor var tiden ifølge direktør Claus Terkilsen inde til at rykke produktionen. Ledelsen i Peab Asfalt bad Business Broker om at undersøge mulighederne for at købe et asfaltanlæg, der kunne opfylde et stigende kapacitetsbehov og den tiltagende [...]

W. DOMINO A/S

2021-11-09T14:53:09+01:00

Dansk producent af staldinventar solgt til international køber W.Domino A/S producerer og leverer produkter inden for foderautomater, udmugningsanlæg og andet tilbehør til svine- og kvægbranchen. Siden 1961 har familien Dominos virksomhed, lidt uden for Vejle, været kendt i branchen for produkter i en høj kvalitet, ikke bare i Danmark, men i det meste af verden. Udviklingen af virksomheden står nu over for nye internationale muligheder, da tyske WEDA Dammann & Westerkamp GmbH i et generationsskifte har erhvervet W. Domino A/S. Klaus Termansen og John Nygaard har været W. Dominos rådgivere i den strukturerede salgsproces, som har ledt frem til ejerskiftet. Salget til WEDA inkluderer også salg af W. Dominos domicilejendom. Virksomhedsrådgiver, der kender branchen for foder- og staldløsninger Business Broker har tidligere rådgivet ejere af virksomheder inden for fødevareproduktion og besidder en opdateret indsigt i markedet for udstyr til dette forretningsområde. Klaus Termansens og John Nygaards fokuserede branchesøgning efter industrielle købere af W. Domino, ledte frem til WEDA som den mest optimale kandidat, fortæller Klaus Termansen: ”Allerede tidligt i dialogen viste [...]

DANCOLOR A/S

2021-11-09T14:07:12+01:00

Dancolor A/S solgt til industriel køber I mere end 35 år har Dancolor A/S i Them ved Silkeborg udviklet virksomhedens kompetencer og teknologi inden for pulverlakering af emner for industrielle kunder. I et planlagt generationsskifte har familien bag Dancolor solgt både selskabet og domicilejendommen til Vestjysk Industrilakering A/S, som har base i Skjern. Vestjysk Industrilakering er en af Dancolors primære konkurrenter på det stærkt specialiserede marked. Med ejerskiftet opnås en væsentlig branchekonsolidering inden for industrilakering i Danmark. ”Jeg er meget tilfreds med udfaldet af salgsprocessen, selv om det er vemodigt, at familiens tid med Dancolor nu er slut”, siger Lena Munk, som er sælger af virksomheden. Generationsskifte til konkurrent John Nygaard og Claus Bruun Rasmussen fra Business Broker har været Dancolors rådgivere i salgsprocessen. Det har fra begyndelsen været sælgers mål at finde en  industriel køber, der både kunne og ville føre virksomheden videre i nuværende form. Der har derfor været et relativt smalt kandidatfelt i spil. Med den overdragelse, der nu er en realitet, har sælger opnået et generationsskifte, som [...]

ARTUSBYG A/S

2021-04-15T09:11:51+02:00

Bytømreren A/S udvider forretningen og køber Artusbyg A/S Artusbyg A/S har siden 2013 serviceret erhvervslivet plus offentlige og private kunder i Vejleområdet med alle typer af håndværker- og serviceopgaver. Indehaverne Jesper Jensen og Bent Olsen har fra dag ét delt ejerskabet og har i fællesskab bygget virksomheden op til i dag at have 60 medarbejdere inden for tømrer-, murer-, maler og kloakfagene. Nu har de to stiftere af Artusbyg solgt aktiemajoriteten i selskabet til Bytømreren A/S. Selv beholder de hver 15 procent af aktierne og har fortsat det fulde ansvar for den daglige ledelse. Artusbygs navn og logo forbliver uændret. Som resultatet af ejerskiftet står Artusbyg som en endnu stærkere service- og entreprenørvirksomhed. Bytømreren tæller med købet af Artusbyg nu i alt 250 dygtige medarbejdere. Effektiv salgsproces i håndværkervirksomheden Business Brokers rådgivere Ole Jensen og Klaus Termansen har bistået Artusbyg igennem den effektive og målrettede salgsproces. ”Der var meget tidligt i processen den rette kemi tilstede mellem sælger og køber, hvilket har medvirket til en god fremdrift i forløbet frem mod [...]

DANPRES A/S

2021-04-27T15:05:03+02:00

Specialiseret metalvirksomhed i generationsskifte I Låsby mellem Aarhus og Silkeborg ligger virksomheden Danpres A/S, som har specialkompetencer inden for metalforarbejdning. Virksomheden er grundlagt 1996 og har været ejet af Søren O. Nielsen og Knud Flemming Madsen igennem alle årene. Som led i et naturligt generationsskifte har selskabets majoritetsaktionær Knud Flemming Madsen overdraget sin andel. John Nygaard og Claus Bruun Rasmussen fra Business Broker har været sælgers rådgiver i ejerskiftet. Salgsprocessen resulterede i, at den tyske metalvirksomhed Zimmermann PV-Holding GmbH har tegnet sig for betydelig aktiepost, og Danpres’ direktør, Søren O. Nielsen, har samtidig købt en andel, der medfører, at han nu er hovedaktionær i selskabet. Salg af domicilet, der huser Danpres' aktiviter, indgik i transaktionen. Stor køberinteresse for metalvirksomheden Danpres A/S beskæftiger 50 medarbejdere og er en teknologivirksomhed der besidder specialkompetencer inden for formgivning af tyndplade. Virksomheden servicerer kunder med teknisk komplicerede metalkomponenter i Danmark og på udvalgte eksportmarkeder. Blandt kunderne er store spillere i energisektoren samt fødevarebranchen. Særligt Danpres’ innovative tilgang til produktudvikling og høje tekniske kompetenceniveau tiltrak en række [...]

NICOLAISEN & LARSEN A/S

2021-04-07T08:55:07+02:00

En sværvægter inden for entreprenørmaskiner solgt til international køber Det familieejede selskab Nicolaisen & Larsen A/S har i mere end 45 år været dansk distributør af de engelsk producerede JCB-maskiner til byggebranchen og dele af industrien. Maskiner, der i branchen betegnes som high end-produkter. I et generationsskifte er ejerskabet overdraget til hollandske Royal Reesink B.V.  Køber er en international, kapitalstærk koncern med speciale i at distribuere og servicere komplekst teknisk udstyr på det globale marked. John Nygaard og Claus Bruun Rasmussen har rådgivet sælger i den strukturerede salgsproces. Sælger ser tilbage på et optimalt samarbejde. ”Vi er særdeles tilfredse med Business Brokers rådgivning. Vi har indgået aftale med køber på alle de parametre, vi ønskede. De har købt den fulde pakke takket være John Nygaard og Claus Bruun Rasmussens forhandlingskompetencer”, siger Susanne Nicolaisen, nu tidligere medejer af Nicolaisen og Larsen A/S. Salg af dansk JCB-distributør – med tre parter i salgsprocessen Det var Susanne Nicolaisens far, der oprindeligt etablerede virksomheden. Nicolaisen & Larsen A/S har siden 1975 solgt og serviceret produkter [...]

FIBERKOM APS

2021-05-19T14:38:31+02:00

Leverandør af fiberforbindelser solgt til Bravida FIBERkom ApS i Odense har rullet kilometervis af fiberløsninger ud på det meste af Fyn. En fast rammeaftale som leverandør til Energi Fyn har sikret FIBERkom en solid omsætning og fuld ordrebog. Virksomheden sikrer fiberforbindelse fra central til opkobling hos slutbrugerne i de fynske husstande. Efter 12 år travle år har stifter og indehaver af FIBERkom ApS, Ronny Hüttmann besluttet at sælge sin virksomhed. Køber er Bravida A/S – Nordens førende leverandør af service- og installationsydelser. Ulf Steiness og John Klindt har rådgivet FIBERkom i salgsprocessen. Effektiv salgsproces i servicevirksomhed Med en fuld arbejdsdag ude hos kunderne og administration om aftenen, var ejerleder Ronny Hüttmann nået til et punkt, hvor han ønskede et set up for virksomheden, som kunne honorere den stigende efterspørgsel på fiberforbindelser. ”FIBERkom har nået den størrelse, hvor den videre udvikling bedst finder sted som del af en større virksomhed. Jeg tog kontakt til Business Broker for at få professionel sparring til at finde den helt rigtige løsning og for at få [...]

LINÅ A/S

2020-12-16T10:43:46+01:00

Generationsskifte i nichevirksomhed inden for håndværk og udeliv Linå A/S  har siden 1984 været fast leverandør af materialer, redskaber og maskiner til de kreative og håndværksmæssige fag i skoler og institutioner. Virksomheden er etableret i Silkeborg og ejet af Søren Christiansen med fokus på salg til de skandinaviske markeder. I et generationsskifte overgår ejerskabet af selskabet til investeringsselskabet Investor Hub Viborg A/S og management buy-in partner Martin Byg. Ole Jensen og John Nygaard fra Business Broker var sælgers rådgiver i salgsprocessen. Business Broker matcher handelsmand og investor De nye ejere af Linå A/S kendte ikke hinanden, før de i fortrolighed blev kontaktet af Business Broker og fik forelagt virksomhedspræsentationen. ”Linå er en mindre nichevirksomhed, og derfor opererede vi allerede i den indledende fase med et eksklusivt felt af potentielle købere”, fortæller Ole Jensen. Martin Byg, som har solid erfaring fra handels- og logistikbranchen, viste hurtigt seriøs interesse for at træde ind i Linå som ny ejer og direktør. Han ønskede dog en finansiel partner. Salgsprocessens næste fase bestod derfor i at [...]

DATEC MEDICO A/S

2020-11-23T12:33:39+01:00

Generationsskifte i Health Care-virksomhed Datec Medico ApS har siden 2006 leveret og serviceret high-end hospitalsudstyr fra domicilet i Aarhus. Som led i et glidende generationsskifte har stifterne af Datec Medico ApS indgået aftale med to personer, der allerede var kendt af virksomheden. De to nye partnere i Datec Medico ApS er tidligere kompagnoner, og kommer begge med erfaring inden for salg af hospitalsudstyr. Klaus Termansen fra Business Broker, der tidligere har arbejdet i medicobranchen, var sælgers rådgiver i salgsprocessen. Rådgivningsforløbet resulterede i en plan for et generationsskifte over en årrække i Datec Medico. Effektiv salgsproces i medicovirksomhed Køber og sælger kender i forvejen hinanden, og Klaus Termansen har bistået sælger gennem hele salgsprocessen. Dels med at udarbejde forskellige generationsskiftescenarier, der giver tryghed for både sælger og køber, dels med due diligence-proces og udarbejdelse af transaktionsaftaler. Processen har været effektiv. Det har taget cirka tre måneder at gennemføre løsningen med de nye partnere. Business Broker har i aftalegrundlaget indarbejdet en plan for det fulde generationsskifte, så begge parter på forhånd ved, hvordan [...]

ERIK JØRGENSEN MØBELFABRIK A/S

2021-04-22T13:13:49+02:00

Generationsskifte sikrer, at unikke møbelklassikere forbliver på danske hænder Siden 1954 har Erik Jørgensen Møbelfabrik A/S i Svendborg produceret designmøbler i udsøgt kvalitet. Blandt andet ikoniske Wegners OX Chair. Et generationsskifte i møbelvirksomheden medfører, at sønnerne af stifter og designer Erik Jørgensen har solgt familiens livsværk til Fredericia Furniture A/S, der blandt andet producerer Børge Mogensens og Nanna Ditzels møbelklassikere. Dermed forbliver en central del af den unikke danske designarv på danske hænder. John Klindt og John Nygaard fra Business Broker har været sælgers rådgiver i salgsprocessen. Hvordan værdiansætter man et brand? At rådgive ejerne af Erik Jørgensen Møbelfabrik i generationsskiftet har været en særlig opgave med et felt af håndplukkede købere, fortæller John Nygaard: ”Erik Jørgensen Møbelfabriks produkter kan man nærmest sidestille med dansk kulturarv. De er ikoniske brands, der fordrer en ejerledet køberkandidat, som formår at varetage både den håndværksmæssige arv og det forretningsmæssige potentiale”. Værdiansættelsen har været kompleks, fordi Erik Jørgensen Møbelfabrik i sig selv er et brand. ”Man kan ikke prisfastsætte brands alene med afsæt i historisk [...]

PLICO A/S

2020-08-19T08:14:49+02:00

Plico A/S - nu en del af Danmarks største udbyder af hjemmesider og digital markedsføring På ti år har stifterne af aarhusianske Plico A/S opbygget en succesfuld virksomhed med ekspertise i hjemmesider, digital markedsføring, e-handel og online-annoncering. Kernen i Plicos forretning er en abonnementsmodel, der sikrer kunderne kvalificeret onlineservice til en attraktiv helårlig fast pris. Abonnementsordningen er ikke alene en sikkerhed for kunderne, men også en fordel, som virksomhedsinvestorer kan få øje på. Derfor har DanaWeb A/S med kapitalfonden Catacap K/S i ryggen købt Plico A/S. Abonnementer gør køb af onlinevirksomheder interessant Klaus Termansen og Claus Bruun Rasmussen fra Business Broker har været Plicos rådgivere i salgsprocessen. "Plicos effektive processer, kundeservice samt abonnementskoncept har investeringsmæssig interesse, fordi modellen leverer et attraktivt og stabilt øget cashflow år for år. Denne abonnementsmodel har været med til at sikre stifterne af Plico et fordelagtigt salg til DanaWeb", fortæller Klaus Termansen. Plico er nu en del af Danmarks største udbyder af online-tjenester og digital markedsføring. Branchen har i mange år været præget af mindre udbydere. [...]

MARIUS CHRISTENSEN & SØNNER A/S

2021-05-19T14:47:41+02:00

Transportvirksomheden Marius Christensen og Sønner A/S kører videre hos Jens Konrad A/S Familievirksomheden Marius Christensen & Sønner A/S har drevet vognmandsforretning i Ikast i knapt 100 år. Senest under ledelse af direktør og ejer Bo Marius Christensen, som er tredje generation. Nu har selskabet skiftet ejer. Indehaverne af Jens Konrad A/S, også en familiedrevet vognmandsforretning i nabokommunen Silkeborg, har gennemført et strategisk køb af Marius Christensen & Sønner A/S. De røde lastbiler fra Ikast vil dog forsat være at se på landevejene, da Marius Christensen & Sønner A/S fremover vil være et søsterselskab til Jens Konrad A/S. Udvidelse af transportforretning Claus Bruun Rasmussen og John Klindt har været Bo Marius Christensens rådgivere i salget af familievirksomheden. Den strukturerede salgsproces indebar en bred køberdialog med flere interesserede parter i branchen, hvilket resulterede i, at Jens Konrad A/S har erhvervet 100 procent af aktierne. Partner i Business Broker John Klindt beskriver: ”Marius Christensen har meget stærke kompetencer inden for transport af asfalt. Det er en ekspertise, som Jens Konrad hidtil ikke har kunnet [...]

REFURB

2020-03-02T14:39:04+01:00

It-virksomhed med cirkulær forretningskoncept sælger aktieminoritet Foto: Refurb It-virksomheden Refurb A/S har siden 2008 solgt genbrugt it og forbrugerelektronik til private, offentlige og erhvervsvirksomheder. Virksomheden beskæftiger 45 medarbejdere og har til huse på Djursland. Det er Refurbs mission at reducere miljøbelastningen ved at nedbringe behovet for produktion af nyt it-udstyr. Dermed tapper virksomhedens koncept ind i den grønne dagsorden. Refurb tapper også ind i Den Sociale Kapitalfond Invests fokus på at investere i virksomheder drevet af dygtige ejerledere med stærke værdier og fokus på særlig social ansvarlighed. På det grundlag har ejerkredsen i Refurb solgt en minoritet af selskabets aktier på godt 40 procent til Den Sociale Kapitalfond Invest. Business Broker som rådgivere Klaus Termansen og John Klindt fra Business Broker har været rådgivere for Refurb i salgsprocessen. Refurb’s ejere ønskede at indhente kapital og sparring, der understøtter virksomhedens ambitioner om yderligere vækst. Business Broker har i denne forbindelse fungeret som rådgivere for Refurb’s ejere i forbindelse med forhandlinger med minoritetsinvestor. Den Sociale Kapitalfond Invest ses som den [...]

Collectia App

2020-04-06T12:38:43+02:00

Dansk inkassovirksomhed opkøber strategisk partner i Norge En strategisk milepæl var nået for den danske inkassovirksomhed Collectia A/S, da norske Crone AS blev en del af Collectia. ”Det har været et strategisk mål for os at ekspandere i Skandinavien ved at opkøbe de rette virksomheder. Det mål har vi med Business Broker som rådgivere nået nu”, udtaler Christian la Cour Valentin, CEO i Collectia, der med købet af Crone nu tæller 220 medarbejdere. Collectias ønske om at være til stede i de Skandinaviske lande udspringer af kundernes efterspørgsel efter services på tværs af landegrænser. Derfor giver opkøbet af den norske inkassovirksomhed Crone mulighed for at øget kundetilgang og vækst. Brug for en specialist i virksomhedshandel Det er Ulf Steiness og Claus Bruun Rasmussen, der har rådgivet Collectia i opkøbsprocessen. Samarbejdet blev indledt med et lead fra et pengeinstitut til Business Broker om, at de havde en kunde, der var på udkig efter specialister til at analysere inkassomarkedet i Skandinavien og være den primære drivkraft frem mod et opkøb. ”Første trin i [...]

MOBILEX A/S

2019-09-27T11:34:12+02:00

Generationsskifte i Health Care-virksomhed Fra domicilet i Skanderborg har handelsvirksomheden Mobilex A/S leveret Health Care-udstyr til det danske og europæiske marked i mere end 15 år. Stifter og direktør Lars Nygaard så meget tidligt et stort potentiale i at sælge hjælpemidler til den voksende gruppe af ældre borgere. Derfor kan Mobilex fremvise en imponerende vækstkurve siden virksomhedens etablering. Da Lars Nygaard vurderede, at tiden var inde til et generationsskifte, kontaktede han Business Broker. Han så positive muligheder i en glidende overgang i et ejerskifte og fortsat medejerskab i selskabet. Fokuseret køber Claus Bruun Rasmussen og John Klindt har været Lars Nygaards rådgivere i salgsprocessen for Mobilex. En proces, der har resulteret i, at investorgruppen Tema 65+ Invest har købt en majoritet af hjælpemiddelvirksomheden. Tema 65+ Invest er et oplagt match for Mobilex, fordi investorgruppen har fokus på at udvikle netop Health Care-virksomheder, fortæller rådgiver John Klindt: ”Vi introducerede køber og sælger for hinanden, da vi vurderede, at investorgruppens branchefokus var interessant for Mobilex. Det viste sig at holde stik”. Flere interessante [...]

HWAM A/S

2021-05-19T15:04:20+02:00

Generationsskifte hos brændeovnsproducent Fra hovedsædet i Hørning har den familieejede virksomhed HWAM A/S i mere end fyrre år været blandt de førende producenter af brændeovne på det Nordeuropæiske marked. Grundlægger er Vagn Hvam Pedersen, der i fællesskab med sine to sønner har ejet og drevet virksomheden med cirka 70 ansatte. Nu er der sket et generationsskifte i virksomheden. Den franske brændeovnsproducent SEGUIN Group har købt 75 % af aktierne i HWAM A/S. Salget er en konsolidering af en branche, der er præget af restriktive miljømæssige krav og politisk bevågenhed. Fortsat dansk direktør Transaktionen indebærer, at Stefan Hvam Pedersen, fortsætter som administrerende direktør i virksomheden og beholder sin aktiebeholdning på 25 %. John Nygaard, Ole Jensen og Claus Bruun Rasmussen fra Business Broker har været rådgivere for sælger i hele salgsprocessen – et samarbejde, som Vagn Hvam Pedersen er særdeles tilfreds med: "Jeg er ikke i tvivl om, at vi har sparet energi, tid og penge ved at entrere med Business Broker. De har sikret fremdrift og varetaget vores interesser hele vejen igennem". Unikke brændeovne HWAM [...]

IMS A/S

2019-09-27T14:07:28+02:00

Softwarevirksomhed solgt til it-koncern I 17 år har softwarevirksomheden IMS A/S udviklet og solgt løsninger inden for elektronisk sags- og dokumenthåndtering. De seneste fem år har virksomheden tidoblet bundlinjen, en vækst der primært bygger på kunder inden for uddannelsessektoren. Det er dermed en virksomhed i solid fremgang, som nu er solgt til Visma A/S - en af Europas helt store it-koncerner med 1000 ansatte alene i Danmark. God timing for generationsskifte Salget er et resultat af direktør Henrik Rabæk Poulsens beslutning om at indlede et glidende generationsskifte i IMS. "Jeg er 60 år. Vi har haft en pæn vækstrate, vi er vokset til 15 medarbejdere, og vi har behov for en reorganisering med henblik på at kunne udnytte yderligere potentialer i markedet. Derfor er det i mine øjne rettidig omhu at indlede et generationsskifte netop nu", fortæller Henrik Rabæk Poulsen. Claus Bruun Rasmussen og Klaus Termansen har været rådgivere for IMS i salgsprocessen. Dermed har Business Broker fået et skarpt billede af, hvilke it-virksomheder, der overvejer opkøb pt. "Vi har foretaget en grundig research af potentielle køberemner til IMS. Visma har mange offentlige kunder, men [...]

DEN RENE LINIE APS

2020-11-06T13:11:08+01:00

Rengøringsselskab købt af norsk koncern Den Rene Linie ApS leverer erhvervsrengøring i hele Danmark, dog med den største kundekoncentration i Jylland. Efter at have drevet rengøringsfirmaet i 20 år ønskede ejerne Holger Sørensen og Frank Haagensen at sælge virksomheden. Holger Sørensen nærmede sig en alder, hvor han ønskede at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet. I fællesskab blev de to ejere enige om at sælge hele virksomheden. Salget er dermed et delvist generationsskifte. Med rådgivning fra Klaus Termansen og John Klindt er Den Rene Linie i dag solgt til det norske selskab Toma Facility Services A/S. Ud over rengøring tilbyder Toma kantinedrift, vagtordning, ejendomsservice og andre services til virksomheder i Norden. Win-win for køber og sælger Ifølge Frank Haagensen er Toma den helt rigtige køber: ”Det er vigtigt for os, at vi har solgt til en god virksomhed, der vil beholde vores medarbejdere”, siger han. Fra Tomas perspektiv passer købet af Den Rene Linie ind i koncernens strategi om at udvide på det nordiske marked. Og for Den Rene Linies cirka 400 danske kunder betyder salget [...]

HOLBÆK DYREHOSPITAL APS

2019-09-27T14:17:12+02:00

Glidende generationsskifte i Holbæk Dyrehospital Lige siden 1980’erne har dyrlægerne Jesper Vetter og Flemming Samsøe i fællesskab drevet Holbæk Dyrehospital. Da den ældste af de to ejere, Jesper Vetter, nærmede sig de 57 år, begyndte de at overveje et generationsskifte. Første skridt blev at omdanne virksomheden fra et I/S til en holdingstruktur. Kort efter den nye struktur trådte i kraft, blev de to ejere kontaktet af AniCura, der ejer 225 dyrehospitaler og -klinikker i en række europæiske lande. Uden ekstern rådgiver gik Jesper Vetter og Flemming Samsøe i gang med at forhandle med AniCura, indtil det gik op for dem, hvor kompleks en opgave det er at indgå aftale om et generationsskifte. ”Der er jo et hav af begreber, aftaler og dokumenter, der skal på plads i en virksomhedsoverdragelse. Så på et tidspunkt, før vi entrerede med Business Broker, indså vi, at vi havde mistet overblikket over, hvor vi var på vej hen”, fortæller Flemming Samsøe. Fremsynes ejerskab Fra det punkt blev Business Brokers rådgiver, Ulf Steiness, koblet på sagen. Resultatet er blevet [...]

FINDAHLS MØBELFABRIK A/S

2019-09-27T14:26:15+02:00

Generationsskifte i møbelvirksomhed Siden 1984 har Orla Findahl været ejer og direktør for den virksomhed i Skærbæk, som hans far lagde grunden til i 1946. Findahls Møbelfabrik A/S producerer primært spisebordsstole og produktlinjen tæller 17 stoledesigns. Virksomheden slog for alvor igennem med den klassiske skandinaviske stol Mosbøl, som er solgt i mere end 1 million eksemplarer. Nøgleordene for produktionsvirksomheden er håndværk, kvalitet og dansk design. Håndværk og kvalitet fortsætter De samme tre nøgleord vil fortsat sætte retningen for produktionen i Skærbæk, efter at ejerskabet af Findahls Møbelfabrik A/S nu er overgået til Hammel Furniture A/S og den administrerende direktør i Hammel, Jens-Ole Staghøj, overtager i den forbindelse også ledelsen af fabrikken i Sønderjylland. Det fortæller John Nygaard, der har været rådgiver og forhandler for Findahls Møbelfabrik i de cirka otte måneder, som den samlede proces har taget. ”Vi fandt den optimale køber. Hammel Furniture har samme tradition for dansk håndværk som Findahls Møbelfabrik har leveret i årtier. Fabrikken fra Midtjylland har indtil nu ikke produceret stole. Deres primære produkter er reoler, skænke [...]

FALCK LÆGEHUSE A/S

2019-09-27T14:23:42+02:00

Erfaren helt overtager healthcare-virksomhed Som led i en strategisk tilpasning har Falck solgt den del af forretningen, der hedder Falck Lægehuse. Den nye ejer Thomas Helt har frem til ejerskiftet bestredet en direktørpost i Falck og har tidligere stiftet healthcare-virksomheden Quick Care. Det er derfor en erfaren ejer, der har overtaget Falck Lægehuse. Selskabet driver 12 klinikker med cirka100 medarbejdere. Hver klinik tilbyder samme ydelser som i en privat lægepraksis - typisk i de egne af Danmark, hvor der er langt mellem læger, som er parate til at købe og drive egen praksis. Køb fra koncern Claus Bruun Rasmussen og Klaus Termansen fra Business Broker, har rådgivet Thomas Helt i købsprocessen. Opgaven omfattede helhedsanalyse af Falck Lægehuse, risikovurdering og -styring, input til indikativt bud på virksomheden, aftalevilkår samt rådgivning om ny ejerstruktur. ”Det er en kompleks sag at købe en del af en stor koncern. Det kræver en helhedsanalyse, der ikke alene fokuserer på pris og finansiering, men også den række risici, der er vigtige at tage højde for. Det gælder for eksempel overvejelser [...]

MJC METAL A/S

2019-09-27T14:42:32+02:00

Ejerskifte i MJC METAL A/S Siden begyndelsen af 70’erne har MJC Metal A/S været leverandør af specialkomponenter til industrivirksomheder. I de seneste årtier har særligt offshore-industrien og vindmølleindustrien afgivet specialordrer på metalemner, som den esbjergensiske virksomhed har produceret med et hold af knap 20 medarbejdere. Jens Friis har siden slutningen af 00’erne siddet i MJC Metals ejerkreds. Først som medejer, men da virksomheden gik konkurs ved udgangen af 2011 som konsekvens af finanskrisen, købte han maskinerne af leasingselskabet og overtog virksomheden som eneejer. Nu har Jens Friis solgt MJC Metal til en trio med indgående kendskab til metalbranchen. Skarpe rådgivere Det er Business Brokers Klaus Termansen og John Nygaard, der har rådgivet Jens Friis i salget af virksomheden. Salgsprocessen har varet et lille halvt år. Jens Friis roser samarbejdet med Business Broker: ”Rådgiverne fra Business Broker har været skarpe, og jeg er meget tilfreds med, at jeg ikke skulle håndtere opgaven med at sælge MJC Metal alene”, siger Jens Friis. Den nye ejerkreds består af Henning Dam, som det seneste år har været salgskonsulent [...]

VISUEL PRINT A/S

2021-09-20T12:47:46+02:00

VISUEL PRINT A/S trykker ny ejer i hånden Siden 1999 har ægteparret Troels Nørhede og Birthe Bonde drevet Visuel Print A/S i Silkeborg. Virksomheden producerer bannere, displays og reklameflag til kvalitetsbevidste kunder, herunder Lego, Hummel, Ilva, Stark og mange flere. Samtidig med, at nytårsraketterne bød 2018 velkommen, overdrog ægteparret 70 procent af deres livsværk til en ny ejer og direktør, Lars Alkemade, der har en fortid som medstifter og medejer  i kontorforsyningskæden Redoffice. Troels Nørhede og Birthe Bonde er fortsat i virksomheden som henholdsvis salgsdirektør og økonomichef, og aftalen indebærer, at Lars Alkemade efter en aftalt model overtager de resterende 30 procent af Visuelt Print, når ægteparret Nørhede og Bonde trækker sig tilbage fra arbejdsmarkedet. Fra bar bund til handel på fire måneder Det er Claus Bruun Rasmussen og John Nygaard, der har hjulpet Visuel Prints tidligere ejere med at få handlen i hus, en proces, der har imponeret Troels Nørhede. ”Da vi kontaktede Business Broker var vi på bar bund. Vi vidste, at vi ville sælge til en, der kunne udnytte Visuel Prints [...]

BOPIL A/S

2021-09-20T12:51:04+02:00

Udstyr til foderhåndtering i nye hænder På Sydals ligger virksomheden BoPil, der siden 1991 har specialiseret sig i at sælge skræddersyede foderløsninger til svin, heste, kvæg og dambrugsfisk til både ind- og udland. Grundlæggeren af selskaberne BoPil A/S og BoPil Aqua A/S, hedder Jan Bonde. Han har i alle årene været direktør i virksomhederne, men valgte i december 2017 at overdrage roret til Michael Fussing Clausen efter en struktureret salgsproces, gennemført af John Klindt og Klaus Termansen fra Business Broker. Forud for den endelige aftale har Business Broker udarbejdet virksomhedspræsentation, sonderet markedet for relevante købere, forhandlet BoPils interesser og medvirket til at skrive kontrakt. Vigtigt branchekendskab Sigtet var at finde en dansk eller udenlandsk industriel køber i branchen til BoPil A/S, men da Michael Fussing Clausen, der har sønderjyske rødder og landbrugsfaglig baggrund, meldte sig som køber, var sælger Jan Bonde ikke i tvivl om, at her var manden med den rigtige tilgang til virksomhedens potentiale og medarbejdere. ”Det er vigtigt for mig at sikre, at BoPil kører videre efter den nuværende strategi og målsætning,” siger [...]

OSTI APS

2019-09-27T15:08:59+02:00

OSTI APS indgår strategisk samarbejde om royalties og licenser Osti ApS har indgået et strategisk samarbejde med AGK Nordic A/S. Samarbejdet betyder, at AGK Nordic A/S nu står for produktudvikling, markedsføring, salg og logistik på det nordiske marked. Vi kender alle den dobbeltklingede osteskærer Osti Original, som Nils Jagd Jensen designede i 1963. Den ligger i enhver dansk køkkenskuffe og er solgt i millioner af eksemplarer verden over. Siden er der kommet flere Osti-produkter til. For cirka 15 år siden overtog sønnen, Peter Jagd Jensen, Osti ApS. I 2017 tog han kontakt til Business Broker for at få lavet en salgsvurdering af virksomheden. ”Business Broker har ført en både grundig og professionel proces, selv om tiden var knap. Det kunne vi aldrig have gjort selv. Ulf Steiness og John Nygaard fra Business Broker A/S har rådgivet Osti ApS i forhandlingerne om licensaftale og tilhørende royaltyaftale i hele processen. Fra virksomhedssalg til licensaftale ”Peter Jagd Jensen ringede, fordi AGK Nordic var interesseret i at købe virksomheden. Der er mange følelser på spil, når man skal [...]

NOLES

2019-09-27T15:37:30+02:00

Ejerskifte - legepladsudstyr Noles A/S i Bording har mere end 40 års erfaring med udvikling, fremstilling og salg af legepladsudstyr til primært danske - men også europæiske kunder. Noles har i en årrække indgået i Blak & Sørensen koncernen, der har valgt at fokusere strategisk på øvrige forretningsområder. Noles overdrages derfor nu til MaxPlay, der bedre kan udnytte selskabets vækstpotentiale. Ny ejer udnytter vækstpotentiale Tidligere ejer, Peter Sørensen, udtaler: ”Med assistance og professionel rådgivning fra Business Broker har vi indgået aftale om salg af Noles til MaxPlay. Køber opnår en styrket position på markedet som hele Danmarks legepladsleverandør. Den samlede virksomhed kan dermed tilbyde et større udvalg af kvalitetsprodukter, mens vi fokuserer på udvikling af vores øvrige aktiviteter”. Klaus Termansen og John Klindt var projektansvarlige i forbindelse med salget af Noles. Kontakt os for at drøfte branchekonsolidering, opkøb eller salg.

METTE DITMER DENMARK A/S

2019-09-27T15:26:19+02:00

Strategisk samarbejde i interiørbranchen Mette Ditmer Denmark A/S har indgået et strategisk samarbejde med Rikki Tikki Company A/S om salg, distribution og markedsføring af alle Mette Ditmer produkter. Mette Ditmer har designet og solgt boligtilbehør under eget navn siden 1995. Mette Ditmer står for det rene, enkle og ærlige design – den skandinaviske form for designtænkning, som er: ‘keep it simple’. Hendes designstil er grafisk, farverig og altid med et twist. Mette Ditmer finder stor skønhed i et rent snit, lige linjer – og foretrækker i sit design at lade materialer og små detaljer træde frem og sammen skabe produktets udtryk. Rettighedssalg interiør og design Rikki Tikki Company er en dynamisk leverandør til detail- og boligbranchen. Selskabet er et Brandhouse med speciale i brugskunst, tekstiler og boligartikler til hjemmet. Produktion og markedsføring sker i tæt samarbejde med en række dygtige designere og kunstnere. Designer og direktør Mette Ditmer fortæller: ”Vi har vækstet stort i de seneste år, og valget stod mellem at opbygge en omfattende organisation selv, eller indgå et samarbejde [...]

SKOMØ A/S

2019-09-27T15:45:48+02:00

Skomø A/S solgt til Lagercrantz Group AB Skomø A/S har siden 1969 været Skandinaviens førende leverandør af profileringsartikler til bil- og campingbranchen. Lagercrantz Group AB er en svensk teknikkoncern, der besidder mere end 40 industriselskaber i Skandinavien. Skomø har bygget videre på erfaringer fra autobranchen og henvender sig i dag til tre segmenter: Auto- og caravanbranchen, ejendomsmæglere/real estate samt retail. Svensk selskab erhverver aktiekapitalen Skomø er en konceptsælgende virksomhed og henvender sig primært til kunder inden for kædedrift. Virksomhedens unikke kompetencer ligger i udvikling af koncepter sammen med kædernes hovedkontor og efterfølgende varetagelse af salg og service til de enkelte medlemmer/forretninger. Virksomheden har ca. 35 ansatte med base i Ebeltoft. Skomø har været igennem en flot vækst og udvikling, og står nu stærkt rustet til at tage næste skridt i virksomhedens planlagte udvikling med hensyn til produkter og markeder. Business Broker har rådgivet sælger i en struktureret salgsproces, hvor Lagercrantz Group, der er børsnoteret i Sverige, har erhvervet 100 % af aktiekapitalen. Skomøs tidligere ejere: Annette og Tommy Bøgehøj fortsætter i virksomheden som hidtil. Skomø [...]

TRAFIKALARM A/S

2019-09-27T15:51:18+02:00

App'en Trafikalarm er solgt til mediehus Teknologivirksomheden Geo24 ApS blev stiftet i 2013 med en vision om at blive markedsledende inden for trafikinformation i Danmark og Skandinavien. TrafikAlarm er i dag - med mere end 500.000 downloads - en førende app med trafikrelaterede oplysninger, som leverer en realtidsløsning, der indeholder trafikale informationer som fartkontrol, trafikuheld, kødannelse, vejarbejde samt varsling om glatføre. I modsætning til sammenlignelige løsninger på markedet har TrafikAlarm leveret en realtidsløsning, der er brugervenlig og seriøst drevet – således at informationerne i større grad er troværdige og opdaterede. Ejerskifte sikrer innovativ udvikling Business Broker har via en struktureret salgsproces rådgivet sælgerne af Geo24 ApS, som har ønsket at afstå virksomheden for at fokusere på nye aktiviteter. Ejerskiftet sikrer en fortsat innovativ udvikling af TrafikAlarm som platform for relevant trafikinformation hos en professionel køber. Jysk Fynske Medier styrker med opkøbet af teknologivirksomheden bag app’en TrafikAlarm deres position på det mobile marked. ”Købet sker som et led i en strategiproces i Jysk Fynske Mediers datterselskab Woerk ApS, hvor fokus i stigende grad [...]

SCANBOLT A/S

2019-09-30T09:21:33+02:00

Scanbolt A/S, Randers, solgt til privat investor Scanbolt A/S blev stiftet i 2011 og har specialiseret sig som leverandør af reservedele og tilbehør til minigravere. Virksomheden henvender sig primært til B2B-kunder i entreprenør-, bygge- og anlægsbranchen. Strategien er markedsføring af et meget bredt sortiment af reservedele og udstyr til hovedparten af fabrikater af minigravere. Scanbolt har specialiseret sig i at source alle komponenter direkte fra producenterne, hvilket betyder, at der kan tilbydes kvalitetsprodukter til konkurrencedygtige priser. Privat investor udvikler og fortsætter væksten Virksomheden er lagerførende på de primære produkter, da en væsentlig konkurrenceparameter er at holde kundernes maskiner og udstyr kørende via hurtig ekspedition og dag-til-dag levering. I 2012 udviklede og lancerede virksomheden en webshop, hvor kunderne kan handle reservedele døgnet rundt. Sitet har på kort tid opnået en gunstig placering på Trustpilot. I sommeren 2014 lancerede Scanbolt brandet ”Mecatra”, der henvender sig til reservedelsforhandlere i hele Europa. Disse tiltag har været medvirkende til den flotte udvikling, som virksomheden har præsteret. Business Broker har rådgivet sælgerne af Scanbolt, som har ønsket at [...]

NIKODAN CONVEYOR SYSTEMS A/S

2021-08-20T14:27:11+02:00

Nikodan Conveyor Systems A/S solgt til Lagercrantz Group AB Nikodan Conveyor Systems A/S er et kompetencehus med 25 års erfaring i udvikling, fremstilling og montage af kundetilpassede produktions-, logistik- og håndteringsløsninger til blandt andet fødevareindustrien. Solgt til international køber Efter en årrække med markante 2-cifrede vækstrater har Nikodan Conveyor Systems A/S opnået en solid markedsposition og en årlig omsætning på ca. 120 mio. kr. til globale kunder. Business Broker har rådgivet sælgerne i en struktureret salgsproces, hvor Lagercrantz Group AB, der er børsnoteret i Sverige, har erhvervet 80 % af aktiekapitalen. Nikodan Conveyor Systems A/S har hidtil været ejet af ledelsesteamet Erik Videbæk, Michael Poulsen, Chris Hansen og Jens Skibdal, der alle fortsætter som aktionærer i uændrede roller. Investering i ansættelser Ejerkredsen har med valget af Lagercrantz Group AB som ny ejer lagt vægt på at sikre, at eksisterende kunder fortsat modtager en professionel servicering samtidig med, at der via investeringer i ansættelser og kapacitetsudvidelse sikres fokus på nye kunder i bl.a. pharma- og fødevareindustrien. Ejerkredsen udtaler: ”Business Broker har været vores [...]

MP ENTREPRENØR

2019-09-30T09:58:00+02:00

MP Entreprenør, Silkeborg, solgt til Hvam Maskinstation MP Entreprenør er stiftet i 1983 af Martin Poulsen. Virksomheden er specialist i anlægsarbejde for forsyningsselskaber, entreprenører, kirker og privatejede virksomheder m.v. MP Entreprenør har en udpræget servicekultur, hvor kundetilfredshed og overholdelse af alle indgåede aftaler har skabt et sikkert fundament for vækst og udvikling i over 30 år. Virksomheden udfører forskellige former for kloakarbejde samt reparation, forsikringsskader, nyanlæg, projektering og dræningsarbejde. Dette forretningsområde er et stærkt supplement til eksisterende aktiviteter hos Hvam Maskinstation, som bl.a. udfører service- og anlægsopgaver hos landbrugskunder i Midtjylland. Eksempel på generationsskifte og konsolidering Ejer Martin Poulsen udtaler, at baggrunden for beslutningen om at sælge virksomheden til netop Hvam Maskinstation har været at sikre, at eksisterende og nye kunder fortsat modtager en professionel håndtering samtidig med, at alle medarbejdere fortsætter uændret i det nye ejerskab. Om samarbejdet med Business Broker, som rådgav i salgsprocessen, siger Martin Poulsen: ”Vi ønskede at finde en løsning på generationsskiftet i god tid, inden jeg skulle trække mig tilbage fra en fuldtids arbejdsindsats. Efter forhandlinger [...]

KONTECH A/S

2019-09-30T10:03:39+02:00

Kontech A/S solgt til Balco AB Kontech A/S har mere end 20 års erfaring som professionel leverandør af komplette altanløsninger i forbindelse med renoveringsopgaver og nybyggeri. Virksomhedens 30 ansatte omsætter årligt ca. 70 mio. kr. Struktureret salgsproces Selskabet er efter en struktureret salgsproces med Business Broker som ejernes eksklusive rådgiver solgt til Balco AB. Kontech bliver dermed en selvstændig del af Balco koncernen, der er Skandinaviens førende altanspecialist. Balco er især kendt på det danske marked for altaner med glaslukninger, og er præcis som Kontech totalleverandør af såvel traditionelle som kundetilpassede altanløsninger. Kunderne vejledes fra skitse til færdigt projekt. Hovedaktionær i Kontech A/S, Niels Jensen, har gennem en periode ønsket at reducere sin arbejdsindsats i selskabet. I 2012 blev en ekstern direktør ansat for at sikre struktur, vækst og værdioptimering umiddelbart efter en Business Review analyse udført af Business Broker A/S. Direktør Charlotte Lauritsen har sammen med Kontechs ledergruppe varetaget den daglige drift i de seneste år, og lederteamet fortsætter i det nye regi. Sælger af Kontech A/S, Niels Jensen, udtaler: ”Det [...]

ABEKATTEN KLATREVÆGGE A/S

2019-09-30T15:36:47+02:00

Abekatten Klatrevægge solgt til Virklund Sport Abekatten Klatrevægge er Skandinaviens førende leverandør af professionelle klatrevægge – et nicheområde, som udgør et relevant, strategisk supplement til Virklund Sports produktprogram. Omdrejningspunktet hos Abekatten Klatrevægge og hos Virklund Sport er at levere kvalitetsprodukter til såvel den professionelle idrætsudøver som til breddeidrætten. Begge virksomheder arbejder med de samme kundegrupper, som bl.a. omfatter haller/arenaer, idrætsforeninger, kommuner, skoler og uddannelsesinstitutioner. Professionel rådgivning første til salg Ejer Per Juul udtaler i en pressemeddelelse den 21. marts 2015, at baggrunden for beslutningen om at sælge Abekatten Klatrevægge til netop Virklund Sport har været at sikre, at eksisterende og nye kunder fortsat modtager en professionel håndtering, hvad enten det drejer sig om rådgivning, projektledelse eller montering af klatrevæggene. Per Juul giver udtryk for, at samarbejdet med Business Broker A/S har været godt, og at hele salgsprocessen har været en positiv oplevelse. ”Vi kom godt ud af det lige fra det første møde. De havde en professionel indgangsvinkel til mig og min virksomhed, som passer til min mentalitet, og der var en [...]

QUICK CARE A/S

2019-09-30T15:43:24+02:00

Sundhedsleverandører fusionerer Quick Care A/S, der servicerer kommuner og forsikringsselskaber vedr. rehabilitering af sygedagpengemodtagere mv., har i maj 2014 solgt de resterende 40 % af virksomheden i sammenhæng med TryghedsGruppens salg af 60 % til Falck Healthcare. Falck Healthcare har endvidere købt svenske Previa og bliver dermed dominerende inden for sundhedstjenester i Norden med 2000 ansatte og en omsætning på 2,2 mia. kr. TryghedsGruppen erhverver samtidig en andel på 40 % af Falck Healthcare samt 2,3 % af Falck Holding. Transaktionerne har derfor samlet set karakter af en fusion. Ulrik Jespersen og Thomas Helt, der stiftede Quick Care A/S i 2007, solgte i foråret 2011 60 % af virksomheden til TryghedsGruppen og købte i januar 2014 Aktiv Helse, en norsk nichevirksomhed. De to stiftere har nu fået mulighed for at investere i det fortsættende Falck Healthcare Holding. "Om muligheden for at modtage flere kontanter frem for en aktiepost i Falck Healthcare Holding udtaler Thomas Helt i Børsen: ”Det ville ikke ligne os, vi er jo forretningsmænd med den risiko, det nu indebærer. [...]

KISO A/S

2019-09-30T15:48:01+02:00

Ejerskifte sætter ny fart i Kiso A/S Peder Skjoldbro fra Karlslunde Strand har overtaget Kiso A/S i Køge, som producerer tekniske gummiprodukter og beskæftiger 25 medarbejdere. Han har dermed realiseret sit mål om at blive herre i eget hus. ”Jeg har oplevet en positiv proces i forbindelse med købet af Kiso. Samarbejdet med Business Broker, som har været sælgers rådgiver i sagen, har været godt, og de banker, der har været involverede, har været positive hele vejen igennem processen”. Business Broker har rådgivet sælger af Kiso, Tage Magnusson, der til daglig bor i Schweiz. Tage Magnussen, der netop er fyldt 90 år, har ejet og aktivt deltaget i virksomheden siden 1982. Den daglige drift af virksomheden har dog været varetaget af hans søn, Stephan Magnusson siden 2000. Den nye ejer oplyser, at Kiso skal have øget fokus på salg, kundeservice og produktudvikling. Han vil benytte erfaringen fra sin tidligere mangeårige ansættelse hos Carlsberg Breweries A/S til at videreføre Kisos stærke brand og til at styrke Køge virksomhedens position på det europæiske marked [...]

QUICK CARE A/S

2019-09-30T15:53:08+02:00

Quick Care A/S køber op i Norge Quick Care har præsteret 2-cifrede vækstrater i Danmark i en årrække og tæller nu 150 ansatte i 30 landsdækkende afdelinger, der servicerer kommuner og forsikringsselskaber vedr. rehabilitering af sygedagpengemodtagere mv. Sideløbende med dette er der opbygget et mindre datterselskab i Sydnorge med selvstændig organisation og planer om ekspansion på det norske marked for sundhedsfaglig rådgivning til virksomheder og kommuner. Stifterne, Thomas Helt og Ulrik Jespersen udtaler: ”Vi har ambitioner om at overføre succesfulde koncepter til det norske marked, samtidig med at vi respekterer landenes forskelligheder med hensyn til kultur og lovgivning på beskæftigelsesfremmende indsatser over for sygemeldte borgere.” Quick Cares direktørteam supplerer: ”Organisk vækst er positiv, men rummer nogle begrænsninger, som vi pr. 1. januar 2014 løser ved at opkøbe Aktiv Helse, en norsk nichevirksomhed med 10 nøglepersoner og masser af udviklingsmuligheder!” Business Broker har rådgivet køber vedrørende forhandlinger og forretningsmæssig due diligence samt endeligt aftalegrundlag.

ATTIC GROUP A/S

2019-10-01T16:06:48+02:00

Attic Group overtager Palsgaard Gruppens kvistproduktion Attic Group A/S har pr. 1. september 2013 overtaget Palsgaard Gruppen A/S’ kvistproduktion. Med aftalen øger Attic sit omsætningsgrundlag med mere end 30 procent og hører dermed til en af de største leverandører af kviste i Danmark. Attics administrerende direktør Martin Tholstrup udtaler: ”Vi er glade for at overtage Palsgaards kvistproduktion. Det er en væsentlig aktivitetsforøgelse, som er af afgørende betydning i det nuværende svage marked. Vi har både kapacitet og kompetencer til at servicere kunderne på samme høje niveau, som vi altid har gjort. Med overtagelsen øger vi vores omsætning markant, hvilket giver mulighed for at skabe en endnu mere rentabel forretning” Attic beskæftiger i dag 20 medarbejdere, og Martin Tholstrup vurderer, at overflytningen vil skabe 4-6 nye arbejdspladser til faglærte og ufaglærte inden for tømrer- og blikarbejde. Palsgaard Gruppen har med handelen fået mulighed for at sætte yderligere fokus på kerneområderne; træspær og træelementer samt stigende eksport til Norge og Tyskland. Business Broker har bistået Attic Group i forhandlingerne med Palsgaard Gruppen. [...]

SIKA FOOTWEAR A/S

2019-10-04T18:45:16+02:00

Ny vækststrategi for SIKA Footwear I forbindelse med fusion rådgav Business Broker SIKA Footwear om transaktionen, der styrkede virksomhedens position som markedsleder inden for sikkerhedsfodtøj. Fusion og vækst inden for sikkerhedsfodtøj I efteråret 2011 stod SIKA Footwear med muligheden for overtagelse af Brynje A/S i Sæby. Virksomheden henvendte sig til Claus Bruun Rasmussen fra Business Broker for at få rådgivning om overtagelses- og vækststrategi. SIKA's indehaver og direktør, Ole Engelbredt udtaler, at samarbejdet har været positivt, og virksomheden har opnået det resultat, den skulle nå frem til. Det har været af væsentlig betydning, at vi har fået professionel assistance til de vanskelige problemstillinger, der følger med, når man køber en anden virksomhed. Der har været en effektiv dialog mellem SIKA og Business Broker, og der har været en god forståelse for SIKA's udfordringer og ønsker, som har gjort, at det er lykkedes at nå til enighed med sælger om transaktionen. Samtidig har Business Broker overholdt de aftaler, der blev indgået inden forhandlingerne gik i gang. Samarbejdet har været en positiv oplevelse, [...]

QUICK CARE A/S

2019-10-04T19:40:04+02:00

Delsalg til strategiske partner Quick Care er en virksomhed i hastig vækst. I foråret 2011 valgte ejerne at frasælge 60 % af virksomheden. Strategisk frasalg til TryghedsGruppen Quick Care har anvendt Business Broker som fast tilknyttet rådgiver siden virksomhedens start i 2006. I 2011 var der skabt en virksomhed med afdelinger i 28 kommuner, og man havde fordoblet omsætning og medarbejderantal flere år i træk. I foråret 2011 passerede virksomheden 90 ansatte. Vi bruger Business Broker som professionel sparringspartner til strategiudvikling og økonomistyring, bl.a. som projektleder og forhandler i forbindelse med salg af 60 % af virksomheden til TryghedsGruppen, som fandt sted i marts 2011 udtaler direktør Thomas Helt. Rådgiver ved større forretningsmæssige dispositioner Quick Care er præget af en ambitiøs, utålmodig og resultatorienteret kultur. Vi er altid optaget af nytænkning, der kan sikre vores position som markedsleder inden for rehabilitering af sygedagpengemodtagere. Claus Bruun Rasmussen fra Business Broker har fulgt vores tempo i tanke og handling og fungerer fortsat som rådgiver på større forretningsmæssige dispositioner slutter Thomas Helt af. [...]

RECON A/S

2019-10-04T19:53:37+02:00

Recon A/S Køb af virksomhed midt i finanskrise Business Broker var rådgiver for Recon A/S i forbindelse med salg af virksomheden. Recon A/S - Salg af virksomhed i den farmaceutiske industri Recon A/S i Sønderborg fremstiller forme til sprøjtestøbte emner i plast til primært den farmaceutiske industri, derudover har virksomheden selv en produktion af sprøjtestøbte emner. I forbindelse med salg af virksomhed har Business Broker har været rådgiver for eneejer Knud Erik Hansen. Virksomhedsovertagelse uden overraskelser Virksomheden blev overtaget af Leif Jørgensen i januar 2009. Leif Jørgensen kom fra en stilling som fabrikschef for Linak A/S og fik med overtagelsen af Recon A/S opfyldt et længe næret ønske om at blive selvstændig. Det var en lang og til tider besværlig købsproces, hvor finanskrisen satte ind midt i forhandlingsforløbet. Det gjorde ikke tingene nemmere! Det har dog betydet, at jeg har haft tid til at sætte mig godt og grundigt ind i virksomheden samt de udfordringer, jeg efter købet ville stå overfor. Jeg må sige her godt 9 måneder efter overtagelsen, at [...]

RIBU INVENTARSNEDKERI A/S

2019-10-10T15:17:44+02:00

Ribu Inventarsnedkeri A/S Generationsskifte i Ribu Inventarsnedkeri A/S Ribu er underleverandør af møbler og inventar til private og offentlige virksomheder. Virksomheden henvendte sig til Business Broker for at få rådgivning i forbindelse med generationsskifte. Generationsskifte og sparring Ribu Inventarsnedkeri har brugt Business Broker i forbindelse med generationsskifte og til efterfølgende sparring i forskellige situationer. Business Broker er god til at få enderne til at nå hinanden ved dialog og til hurtigt at finde alternative forslag til løsning på forskellige problemstillinger, udtaler indehaver Martin Klein. Claus Bruun Rasmussen har været en yderst professionel rådgiver. Han har været god til at få sagt tingene på en konstruktiv måde og på det rigtige tidspunkt. Business Broker giver os adgang til netværk Martin Klein lægger i øvrigt vægt på, at Business Broker har et stort netværk, som virksomheden kan trække på, hvilket har været til gavn i flere situationer. - Vi kan anbefale Business Broker som rådgiver og sparringspartner, slutter Martin Klein af.

JUNKER EMBALLAGE A/S

2019-10-10T14:52:49+02:00

Junker Emballage A/S Virksomhedsmægler med god kemi Ejeren af Junker Emballage valgte Business Broker som virksomhedsmægler i forbindelse med salg af virksomhed. Professionel salgsproces Da Kurt Junker stod over for salg af Junker Emballage tog han indledningsvis en snak med flere virksomhedsmæglere. Business Broker blev valgt på baggrund af referencer inden for tilsvarende størrelse virksomheder. - Der var god kemi mellem os og virksomhedsmægleren, og salgsprocessen er kørt meget professionelt. Vi føler at vi har fået den rigtige pris for virksomheden, og at køber er den helt rigtige i forhold til en fortsat positiv udvikling i selskabet, udtaler en tilfreds Kurt Junker. Fik forelagt alle relevante oplysninger Den nye ejer af virksomheden, Jens Toft Kristensen, er meget tilfreds med købet af Junker Emballage, og ser store muligheder for udvikling af firmaet. Købsforhandlingerne forløb hurtigt og professionelt med Business Broker som virksomhedsmægler. Mine rådgivere og jeg har fået forelagt alle relevante oplysninger, så jeg har kun positive oplevelser omkring købet, tilføjer den nye administrerende direktør i virksomheden. Junker Emballage A/S skiftede i [...]

PLAST TEAM A/S

2019-10-10T14:48:34+02:00

Plast Team A/S Plast Team benyttede Business Broker som rådgiver i forbindelse med afhændelse af urtepotte aktiviteter. Brug for lokalkendskab og erfaring med mellemstore virksomheder Plast Team ønskede at udskille urtepotteaktiviteten fra hovedforretningen, som er husholdningsplast, og fandt det oplagt at samarbejde med Business Broker, som har stor erfaring i denne virksomhedsstørrelse og lokal tilstedeværelse. Casper Lyngbo Hjort, bestyrelsesmedlem i Plast Team A/S og Partner i Dansk Erhvervsudvikling, som er aktionær i Plast Team A/S, har været godt tilfreds med processen. Han udtaler: Management Buy In (MBI) processen forløb hurtigt og struktureret, bl.a. ved at Business Broker A/S bragte en række relevante kandidater på banen. Alt i alt havde vi et tilfredsstillende forløb og mener, at løsningen er blevet god for alle. Struktureret MBI proces Direktør Gert Johannsen, adm. direktør og ny medejer af Combipot A/S har også været tilfreds med forløbet Hele processen fra den første kontakt til underskrivelse af en endelig aftale er forløbet gnidningsfrit. Business Broker har været med gennem hele forløbet, først i forbindelse med udvælgelse, og [...]

Go to Top